Terrijntje.nl

Home
Over Trijntje Gosker
Aan het tuinhek
Strakke sporen
De rand van elders
Dit keer de polder
Gedichten over Zwolle
Textiel en zo
Gedichtendag
Activiteiten
Verkoop
Links
Contact
Terrijntje.nl

In mijn website wil ik wonen, voel je bij mij thuis.

Terrijntje is een tekstbedrijf dat op twee sporen loopt

Terrijntje Poëzie volgt het spoor naar de wereld van het woord. De link naar dat spoor is nu gelegd, want je bent op deze site terecht gekomen. Hier staan gedichten op de rails, worden zinnen gewisseld, vliegen woorden uit de bocht. Reis een tijdje mee en laat je verrassen door gedachten die je op een ander spoor zetten.

Terrijntje Tekst is het spoor dat zich bezighoudt met het leesonderwijs voor wie j het leren lezen niet vanzelf gaat. Meer weten? Ga dan naar Lezen moet je dóén. Daar is alles te vinden over de methodiek: Zeggen wat  je ziet (onlangs geheel vernieuwd!), Het Vormenboek, Lezen wat je kunt, het computerprogramma Kijken en Kiezen, de klankgebarenposters, de klankgebarenvideo en - met een eigen website - De Pictoschrijver 2.0. Hiermee maak je de mooiste pictoverhalen. Maar je kunt er ook poëzie mee schrijven: Pictopoëzie, een nieuwe dichtvorm!


Trijntje de Wit-Gosker: "Beeldtaal is de manier waarop de mens ooit heeft leren lezen."

Zwolse wint innovatieprijs met leesmethode

(door Erik-Jan Berends, 31 januari 2011)
ZWOLLE - De Zwolse Trijntje de Wit-Gosker heeft woensdag in Utrecht de Hermen J. Jacobsprijs 2010 in ontvangst genomen. De prijs, die eens in de vier jaar wordt uitgereikt, is voor degene die een goed idee heeft om een leermiddel, een methode of een organisatie passend te maken voor leerlingen die speciale hulp nodig hebben. Met het geldbedrag kan De Wit haar methode om mensen te leren lezen met beeldtaal gaan realiseren.

De Wit reageerde op een oproep in het tijdschrift voor orthopedagogiek. "Dit jaar was het thema 'passend onderwijs'. Er waren enkele tientallen inzenders. Ik wist dat ik was genomineerd, maar was tegelijk wel erg zenuwachtig. Eigenlijk had ik nog liever een examen gedaan", reageert de gelukkige winnares die al 25 jaar bezig is met het verbeteren van leesmethodes. "Mijn methode is unaniem gekozen en de jury was lovend. Ik voel het als een erkenning. Er is een groep mensen die erg blij is met mijn methode. Maar er zijn ook veel mensen die de reguliere leesmethodes doceren, die kritisch zijn en er met verbazing naar kijken. Ik ben ook wel een beetje controversieel." Aanleiding om een nieuwe leesmethode te ontwikkelen, was de dochter van De Wit die het Down-syndroom heeft. "Zij heeft op dezelfde manier als haar broers de Nederlandse taal geleerd, alleen veel langzamer. Daarom ben ik de beeldtaal gaan ontwikkelen. Dat is volgens mij een goede manier om kinderen te leren lezen. Het is immers ook de manier waarop de mens ooit heeft leren lezen."

Picto's
Het beeldschrift van De Wit telt inmiddels 140 picto's, beelden die maar voor één uitleg vatbaar zijn en waarvan je dus direct zegt wat je ziet. "Met deze prijs kan ik nu grafici en kunstenaars aantrekken om meer picto's te ontwikkelen. Om dat echt goed te doen, is ongelooflijk moeilijk. Bedenk maar eens hoe je een picto van 'krijgen' versus een picto van 'ontvangen' maakt. En hoe je de grammatica moet visualiseren in beeldschrift. Dat is heel innovatief." Er zijn drie doelgroepen waarvoor De Wit het beeldschrift ontwikkelt. "Ik ben begonnen met kinderen met een ernstig verstandelijke beperking", vertelt ze. "Verder gaat het me om buitenlanders die de Nederlandse taal willen leren en tenslotte richt ik me ook op mensen met een auditieve beperking. Met een goede toepassing van het beelschrift wordt de structuur van de taal ineens heel duidelijk. Nu leren kinderen de taal eerst technisch dan begrijpend. Ik doe dat precies andersom. De overgang naar het leren van de taal gaat zo heel geleidelijk. De kinderen krijgen geen faalervaring en het leidt altijd tot succes, omdat het leren vanzelf gaat."

Grammatica
De Wit zet nu ook de moderne media in, zodat leerkrachten nog beter zelf met picto's verhaaltjes kunnen maken. Ze hoopt dat haar vinding ook in het reguliere onderwijs een plek krijgt. "Het sluit naadloos aan. Eerste ervaringen wijzen al uit dat deze systematiek ook heel goed is voor kleuters. Het is toch ook heel bijzonder als je je realiseert dat het grote China één beeldschrift heeft dat alle Chinezen kunnen lezen. Alleen als ze gaan spreken, kan het heel goed zijn dat ze elkaar niet verstaan." Met het geldbedrag dat De Wit met de prijs heeft gewonnen, verwacht ze over ongeveer drie jaar alle picto's klaar te hebben, maar het programma zelf kan over ongeveer een half jaar op de markt zijn. Dan kunnen scholen de licentie kopen met de picto's die dan klaar zijn. Uiteindelijk verwacht ze dat de beeldtaal wel zo'n 1.500 picto's kan bevatten. "Ik zoek contact met bijvoorbeeld de ANWB om te kijken of die organisatie de picto's voor het verkeer willen betalen. Zo zoek ik bijvoorbeeld ook bedrijven in de sectoren kleding en de voedingsmiddelen.

Bron:  Weekblad De Swollenaer, Foto: Erik-Jan Berends

 

 

 
  webdesign: driezendesign.nl